Under vintersäsongen jobbar 130 personer med snöröjningen. Att rensa en bana från snö tar mellan 6-10 minuter. Arlanda har en av världens största snöslungor vilket behövs. Två cm snö innebär 1 200 lastbilslass till snötippen.
Historien om Arlanda börjar 1946 när riksdagen beslutar att anlägga en storflygplats vid Halmsjön.
1952 påbörjas bygget, som p g a ansträngd ekonomi resulterar i en enkel betongbana av usel kvalitet. Piloten Georg Lindow, som 26 november 1954 spakar premiärflygningen, uttalar sig negativt till media: "Inte på något ställe i världen har jag sett en nybyggd bana så urbota dumt konstuerad som Halmsjöbanan".
Banan användes sällan och byggdes några år senare om till vad som idag är taxibanan till bana 2
1958 utlyste tidningen Året Runt en tävling för att få namnförslag på banan som dittills kallats för Halmsjöbanan. Inget förslag faller dock juryn i smaken, som istället föreslår Arlanda efter den socken som i folkmun kallas Arland.
1959 invigs huvudbanan, bana 1, och reguljär trafik kommer igång. Året efter, 26 juni, är det premiär för reguljära flygningar till New York.
Stockholm-Arlanda Flygplats får sin officiella invigning av kung Gustav VI Adolf 1:a april 1962 och Arlanda tar över utrikestrafiken från Bromma.
Nuvarande kungen Carl XVI Gustav får också vara med och inviga. Först 1976, när han inviger utrikesterminalen Arlanda International, som senare blev Terminal 5. 1983 inviger kungen och drottning Silvia Inrikes 1, numera terminal 4. Inrikestrafiken har då vuxit långt över förväntat, och terminalen är redan från början för liten. 1990 är det prins Bertils tur. Han inviger Inrikes 2 (Terminal 2) dit SAS flyttar in med inrikesflyget för att 1992 flytta ut igen p g a sjunkande passagerarantal.
Terminalerna döps om till nummer istället för namn.
I slutet av 90-talet börjar det hända mycket. Man börjar bygga bana 3, nytt torn och ny brandstation. Terminal 5 får en tredje pir och snabbtåget Arlanda express börjar trafikera Stockholm-Arlanda. Sveriges inträde i Schengen-samarbetet ställer nya krav och diverse ombyggnader ger bl a en fjärde våning på terminal 5.
Det nya 83 meter höga flygledartornet tas i drift 23 december 2001 och allt det nya invigs i januari av prinsessan Victoria.
Hemsidor:
Arlanda
Luftfartsverket
[Tillbaka]
|